Creative – Okey Dokey Artichokie

Jag hade funderingar på ett Kaleidoscopelack men det var för mörkt och murrigt ute igår. Jag hade även funderingar på ett glitterlack från China Glaze men visste att jag inte skulle ha tid med borttagningen ikväll så det fick bli ett lack som jag lite hade glömt av. Känns skönt att ha det gjort nu kan jag säga. Vi har kommit till O.

Jag är inte helt hundra men jag har för mig att det var Vampy Varmish som visade ODA en gång i tiden och jag var tvungen att skaffa det. Jag har ingen aning om det går att få tag på längre då detta är den gamla flaskan/linjen från Creative.

Så här är det. Lacket är döfint. Påminner en del om Nubar Wildlife men är ingen dupe. Det är duokromt med olivgrön bas och skiftningar i beigerosa. Svårt att beskriva färgen men hur som helst så är det vackert.

Applicering: Det är här allt går fel och jag rekommenderar er att hålla er borta från lacket då det inte finns någon mening att lacka med det. Jag förklarar strax varför. Formulan är det inget fel på. Tre lager och aningens penseldrag men inget alls som stör. Ju mer jag lackar desto tjockare blir formulan. Konstigt. Efter tre lager ser det fantastiskt ut och jag slänger på snabbtorkande överlack. Jag fotar och är glad. Sen kommer irritationen. Det torkar inte. Det torkar aldrig. Jag vet att jag väntade i en och en halv timme sen var jag tvungen att borsta tänderna och lägga mig. Vaknade med märken överallt på naglarna. Allt var förstört. 😦 Surt, sa räven.

 

English:

Okey Dokey Artichokie is an old shade from Creative. I fell in love with the color some years ago when Vampy Varnish showed it on her blog. I bought it then but I think it’s hard to find nowadays. I recommend you to don’t even try to get it.

The shade is so beautiful and reminds me of Nubar Wildlife but they are not dupes. It’s a duochrome that’s some kind of olive and shifts to beige pink. Hard to describe. Lovely anyhow.

Application: The formula is good but you need three coats. The formula gets thicker and thicker and is almost gluey in the end. Then the horror begins. I took photos and I am so happy that I did that right away. It never dried. For 1 1/2 hour it didn’t dry despite fast drying top coat. I had to go to bed and when I woke up there were sheet marks on almost every nail. So, don’t buy this. It’s not worth it.

 

 

 

12 reaktioner på ”Creative – Okey Dokey Artichokie

  1. Det är problemet med alla deras gamla lack. De torkar inte. Jag tror faktiskt att jag läst någonstans att de ska härdas under en sån där UV-lapa (?) som gellack. Det är himla synd för det finns många fina- jag har detta också hemma i min Helmer.

Kommentarer gör mig jätteglad! Jag läser alla kommentarer men har kommit på att jag har svårt för att hinna med att svara på alla. Direkta frågor kommer jag att prioritera. Tack godingar!

