My nail care routine (Remover)

För väldigt längesedan kom jag lite impulsartat på att jag skulle skriva om min nagelvård. Jag skrev ett inlägg om detta. Sen…tyst. Det hände inget. Typiskt mig, skulle jag vilja säga. Jag skriver ofta om saker jag ska göra eller visa här på bloggen och sen glömmer jag av det.

Men nu minsann ska jag ta tag i detta. Jag skriver utifrån hur jag gör när jag sköter mina naglar. Mycket av detta är inga nyheter men någon kanske får hjälp av mina tips. Ni kommer även att förstå att mina naglar inte är så starka som de ser ut. Jag lägger ner mycket tid på att sköta naglarna och det behöver säkert inte alla göra. Vi har ju olika kvalitet på våra naglar. Mina är ganska torra och går antingen av eller skivar sig lätt. De kan även spricka upptill på ett konstigt sätt.

För att göra det översiktligt tänkte jag dela upp detta i några olika delar. Sedan sammanfattar jag allt längre fram i ett inlägg.

 

Jag kan börja med att berätta att jag bet på naglarna när jag var liten. Det är först på senare år som jag verkligen har börjat bry mig om mina klor. Säg, för sju år sedan, till exempel, så var mina naglar konstant nakna och i tråkigt skick. Nagelbanden såg ut som hej kom och hjälp och naglarna var allmänt tråkiga och lite olika långa. Fräscht! Jag hade en liten period när jag var tonåring då jag lackade naglar och köpte roliga lack på H&M men detta slutade jag med av någon anledning.

Det var när jag åter fick upp ögonen för alla lack som jag började ta hand om naglarna lite mer. När jag sedan startade bloggen blev det allvar. Idag har jag en speciell rutin som jag går igenom innan jag lackar naglarna.

Vi börjar väl från början. 🙂 Mitt näst första nagelacksinlägg på bloggen såg ut så här. Ingen katastrof men inge kul heller. Lite har hänt på vägen.

Innan jag börjar ge mina naglar kärlek ska gammalt lack bort. Jag använder enbart Depends remover. Den blå och den lite mildare gröna. Jag har testat några få andra men alltid kommit tillbaka till Depend. Den blå går åt som smör här hemma. Den gröna funkar bäst på krämlack och andra lack utan glitter. Jag upplever det som att den inte torkar ut naglarna på samma sätt som den blå gör.

 

Translation:

I promised a while ago that I were going to write about my nail care. I almost forgot as usual but now it’s time to share my tips and how I do to take care of my nails.

I have rather dry and brittle nails so I need lots of moisture and oil. Some years ago, before I started the blog I was not into nail polish like I am now. I didn’t really care and the cuticles looked terrible and my nails was…not nice. When I started my nail polish addiction the care came automatically. Now I have a certain routine before I polish my nails. I will tell you which products I use and how I do to make them grow and stay strong.

Just for fun, here’s a post from when I started to blog. Ehrm. Better now, don’t you think?

I will not write about everything in one post, instead I will split the subject into different posts and then do a shorter summary with all the products I use.

Let’s start with the remover. I always use the blue Depend and the more gentle green. The blue is the one I use more often even if I feel that it make the nails dry.

 

Depend remover

Jag har övergett dip-in-burken. Tycker den blir tjaskig för fort i och med att jag använder remover nästan varje dag. Det går nästan lika fort med bomullsrondeller. Jag brukar dela rondellerna i fyra bitar och använda 10 sådana bitar, en till varje nagel. jag dränker in bitarna i remover och väntar. Är det ett enkelt krämlack kan jag börjar gnugga med en gång, är det glitter låter jag bitarna sitta på naglarna en stund så att jag kan dra bort lacket. Ibland får man slita lite extra men ofta går detta smärtfritt.

Translation: This is how I always do, put pieces of cotton pads with remover on my nails. Glitter, creme, holo. I always do it like this. With glitter I wait some minutes before I try to remove the polish. You know the drill.

 

Remove polish

 

Efter detta tvättar jag händerna och sedan påbörjar jag omhändertagandet. Ni förstår kanske varför jag vill ge mina naglar kärlek när ni ser bilden nedan. (Missfärgningen är helt och hållet senaste CND-lackets fel. Det ser mycket värre ut i verkligheten. Huvaligen vad det färgade av sig.) Naglarna är torra efter removern och behöver fukt och gojs för att bli fina samt att nagelbanden behöver en genomgång.

Translation: Now, my nails are dry and looks bad. It’s time for the nail care and I will write about that in next post about my nail care. Then, I will write aboute cuticle removers. As you can see on the picture below, my nails aren’t that cute before the oil.

 

Nakna naglar 01

 

Det var första avsnittet i Pamsan’s nagelvårdsrutin. Inom kort kommer ett inlägg om nagelbandspeeling och nagelbandsremover. Håll ut. 🙂

Ha nu en riktigt fin söndagskväll och passa på att massera in naglarna med olja innan ni kryper till kojs.

 

2 reaktioner på ”My nail care routine (Remover)

  1. Jag är också gammal nagelbitare, det är faktiskt bara ca 2 år sedan jag slutade helt. Och det kan jag tacka nagellacken för!
    Älskar såna här inlägg, ge oss meeeer!

Kommentarer gör mig jätteglad! Jag läser alla kommentarer men har kommit på att jag har svårt för att hinna med att svara på alla. Direkta frågor kommer jag att prioritera. Tack godingar!

